Tuesday, February 19, 2013

Penggunaan yg Betul....



Assalamualaikum…. Setelah sekian lama aku tidak update blog nie….dah bersawang rupanya...
bukan apa sejak pindah kerja baru ini banyak kerja pulak....huhuhu...

Okey hari nie aku kongsi tentang cara pengunaan Kalimah Subhanallah, Alhamdullilah, Mashaallah, Astaghfirullah... INI kerana aku melihat RAMAI org salah memgunakan kalimah2 ini.... sama ada di Facebook mahupun didalam Drama2 TV..... 


Entry nie aku akan terangkan secara simple maksud kalimah2 ini....



Subhanallah

1. Melihat sesuatu yang indah/cantik/hebat.

Mashallah
1.Digunakan untuk perkara yang menggambarkan keindahan, ketakjuban yang positif terhadap sesuatu perkara


Astaghfirullah

3. Perkara mendukacitakan


Alhamdullilah
1. Setelah selesai melakukan sesuatu perkara...
2. Bersyukur dengan apa yg diperolehi...




» MasyaAllah – Allah Maha Agung
» Astaghfirullahhal’azim – Aku memohon keampunan Allah
» SubhanAllah – Maha Suci Allah
» Nauzubillah – Kami memohon perlindungan Allah
>> Alhamdullilah -Syukur kepada Allah



p/s: Jadi, jom kita sama-sama menggunakan kalimah-kalimah tersebut di tempat yang sepatutnya dengan betul. 


nota kaki: jikalau ada salah mohon tegur....


No comments: